torsdag 19 april 2018

Tisdag, Onsdag, Torsdag 17, 18, 19 april 2018.

Se bara hur jag grottar ner mig! Tre dagar blir en!
Var ska det skuta? Jag har två önskningar före min definitiva bortgång. Det har att göra med fotografier och bloggen.

I kväll ska jag komprimera tre dagar så jag ej blir för sen i säng.
Vad som på tisdagen  tilldrog sig har jag dåligt minne av.
Jo, vår sent "upptäckta" kusin på mors sida, Marianne i Västerås, fyllde 80 år den dagen men redan dagen innan åkte hon tillsammans med sitt barnbarn Rickard, till Amsterdam för att se tulpanerna, som blommar där i riklig mängd just nu.
Vi har ännu en kusin på mors sida, som jag verkligen hoppas att träffa medan jag lever. Jag har ej förlorat hoppet!

Onsdag 18 april slutade med Födelesedagsfest hos Mikael, vårt första barnbarn, som föddes i Jerusalem år 1972 och tillbringade sitt första år där med mor och far innan de fattade ett beslut att bosätta sig i Örebro Första gången jag såg honom var han en dag gammal . Den vackraste baby jag någonsin skådat. Det föll sig så att Georg hade just avslutat guidningen av en grupp och vinkat av dem i TelAviv, tagit emot en ny grupp från Sverige, i vilken jag befann mig. Kerstin och Avad kom till vårt hotell på kvällen. Nästa dags förmiddag ringde Avad och sa att nu fanns en liten son på ett litet privatsjukhus i Jerusalem. Vårt hotell låg ett par mil utanför staden.
I går firade vi hans 46-årsdag.
Jag fick skjuts hem och hann se "Uppdrag Granskning i TV 1. Det handlade om skolan och speciellt den skola i Angered, Göteborg där Elsemarie sedan några månader är rektor.

Innan dess hade Elsemarie ringt från Göteborg om en invandrartjej här i Örebro, som hade ringt och var förtvivlad över en situation hon just hamnat i. Kunde hon få sova här under den kommande natten, upprörd och rädd som hon var? Hon fick skjuts hit av en klasskompis och hon berättade sin historia. Hon hade varit hos polisen. Det hela utspelade sig i en affär här i stan.
Just nu ringde jag henne för att säga GodNatt och få höra hur hon mår.
"Det är Gud, som har hjälpt", sa hon. " Jag tackar Gud för Elsemarie och Lasse och dej!"
Hon har varit som en i familjen hos dem sedan hon kom till Örebro och de genom skolan fick kontakt.

Nu var hon lugn och glad. Vi ser det som en gåva från Gud att vi fick kontakt med henne och fått ta del av hennes livsberättelse, kantad av svårigheter av många slag.
I natt sover hon hos en klasskamrat.

I eftermiddag fick jag besök av en kompis till mej. Jag hittade ett recept på "Knäckig Äppelkaka" 
ett paket med vaniljvisp och så de goda bullar jag bakade häromdagen. Det blev en trevlig fikastund innan jag tog en promenad runt kvarteret i det helt underbara vårvädret, som kom just i dag.

Nu är jag färdig för sängen medan jag gnolar på Gullan Bornemarks visa om "att borsta tänderna", glad över att det redan är avklarat.
Alltså säger jag GodNatt till er mina vänner! Sov Gott!
Nu tackar jag Gud för all Hans Nåd i dag och för att vår invandrarvän också ser Guds godhet och tillsammans med oss tackar Gud för varje liten ljusglimt på vägen mot ett bra liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar