söndag 19 november 2017

Söndag 19 november 2017. Normal höstdag.

Jo i dag har det snöat i delar av Sverige. Dock icke i Örebro. Kallt är det i alla fall och jag har inte lagt över vindruvan och övriga blmmor på balkongen.

Jag ringde min lillasyster Stina som fyller 83 år i dag. Minns så väl när hon föddes och jag fick mina första erfarenheter i att ta hand om "babisar." Jag var 7½ år och jag hade klarat av mina tvillingsystrar, 3½ år som hade hunnit med att gå för egen maskin i ett par år. Försenade i denna konst på grund av "engelska sjukan". En vanlig åkomma hos småbarn på den tiden vill jag minnas.

Pappa hade tagit fritt från jobbet och jag fick ledigt från skolan efter lunchrasten för att följa med i taxin till Oskarshamn och hämta mamma och lillasyster. Den snälla fru Thyring, min "Fröken", hade skickat pengar som vi skulle köpa blommor för.
Stina med sina 83 år är pigg och kry. Kör sin bil och trivs med livet, obehindrad att kunna vara med "i svängen".

Ringde efter det till min syster IngaMaj, en av tvillingarna, boende här i stan . Hon har under året, liksom jag, flyttat och hade lite svårt att trivas i början men nu går det bättre. Som jag tidigare sagt så är det ingen lätt grej att flytta när man blir gammal. Särskilt inte när hjärncellerna funkar ganska bra och man upplever att man inte styr sitt eget liv och plötsligt tappar kontrollen. Vi syskon har alla varit ansvarsfulla i det vi sysslat med, mor  krävde det, och det har nog bidragit till att vi velat ha kontroll över saker och ting.

När det då sker sådant som vi ej längre råder över mår vi inte så bra. Men allt går att acceptera om det får ta den tid som krävs. En gammal människa behöver lite längre tid än de yngre.
Att vi alla fyra tydligen har gener, som gör att vi har tankevärlden i funktion är ju glädjande. Men KAN bidra till att förändringar upplevs störande. 

Så var det dags att slå ett pling till storebror. Alltid ett glatt "HELGE" som svar. "Hur mår du i dag?"
"Tack BARA bra! Jag har det så bra Tar bussen till gymet  där vi har 300 maskiner att träna på"
Fick veta att han använder sig av ett tiotal. Simmar  och träffar kompisar som håller på med samma "sport". Fikar och pratar.

Jag drar slutsatsen att den yngste och den äldste tycks må bäst.
Alla fyra är vi glada åt att hjärnorna funkar och vi kan prata om "old days".

En liten tur ut på stan fick avsluta dagen. Tittade in i en kyrka en stund och blev uppmuntrad av detta.
Mitt barnbarn Gustav fyller 11 år i dag och jag hade tänkt mig dit men det blev som i går. Jag kände att jag ej skulle orka men vi ska träffas en annan dag, Gustav och jag.

Så gick också den här dagen. Skönt med den lilla promenaden. Man får inte stanna upp för länge inomhus. Nu önskar jag er alla en GOD NATT!
Och en fin ny vecka! Gud med oss!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar