onsdag 15 november 2017

Onsdag 15 november 2017. Att hålla vad man lovat. Nu gäller det!

Som jag tidigare berättat så är syn och hörsel ej perfekta. I dag är synen sämre än vanligt.
Jag har varit hos Audiologen på USÖ i dag.
 Ögonmottagningen 8 trappor i Ahuset. Audiologen 6 trappor i samma hus.  Jag tog 6 trappor för i dag gällde det hörseln.

Innan jag fortsätter min blogg denna kväll så måste jag infria mitt löfte till Chauffören som skjutsade mig till USÖ.. Jag talade om att jag bloggar och att det är fritt fram för alla att läsa.

Han berättade att han har tre barn. Barnkär, som jag är sa jag att jag skulle skriva något roligt som han kunde läsa för dem.  Hur jag nu kunde komma på en sådan ide', Jag hittade visserligen på ett antal sagor att berätta när våra barn var små men det går ju ej att köra med "hemgjorda" i dag.

Sedan jag kommit hem från sjukhuset, en historia jag senare ska berätta om, har jag till och från funderat på   hur jag  skulle få till något roligt. Hjärncellerna är lite medfarna, så att säga, och funkar ej som de gjorde när våra barn var små.

Jag tittade på TV en stund i kväll men reste mig plötsligt från min älskade gröna fåtölj och sa: "Nej Ruth. nu är det du som tar tag i "det roliga" du lovade Chauffören  att  fixa. Min första tanke var att plocka fram anteckningar innehållande roligheter som våra barnbarn har försett mig med under årens lopp och som jag, till en del, har sparat.

Ni bloggläsare har säkert märkt att jag inte klarar så mycket själv men att jag , som pappa brukade sjunga,  har i Himlen en vän så god"! En vän som aldrig sviker. Jag sa till honom: "Gud du vet att jag har lovat skriva lite roliga saker för barn att skratta åt men jag kan inte hitta på något  och jag behöver din hjälp igen!

Som jag sagt många gånger, "Gud sviker aldrig" så nu ska ni få veta hur han snabbt löste det den här gången.
Bokhyllan fanns i närheten. På nedersta hyllan fanns en bok med färgglada pärmar.
Länge sedan jag haft ögonen på den, men snabbt började jag bläddra i den.

Nu tar jag fram boken med roligheterna och "plankar", som vi sa på min skoltid.

Den första handlar om pengar. " Stefan, om du hittade tusen kronor på gatan, skulle du lämna dem till polisen?" Svar: "Ska jag vara riktigt ärlig så gjorde jag nog inte det."

Snigelpappan till sin son:" Gå inte över vägen! Det kommer en buss om tre timmar."

Lille Petter ringer på hos grannen. "Pappa undrar om vi kan få låna er stereoanläggning i kväll."
"Javisst, ska ni ha fest?"  "Nej, vi ska sova!"

" Förstorar dina glasögon, mormor," frågar dotterdottern. "Jaa",svarar mormor."
 Då kan du väl ta av dom när du skär tårtbiten till mej."

Lille Sven kommer storgråtande in till mamma i köket. "Vad är det?" undrade mamma förskräckt.
"Pappa slog sig på tummen med hammaren." " Men inte ska väl du gråta för det, skratta i stället!"
" Det var ju det jag gjorde!"

Mormor till lilla Lisa:" När du gäspar ska du hålla handen för munnen."
"Äsch, inte jag! MINA tänder sitter ju fast!"

Läraren:" När använder man förkortningen osv.? Svar:" När man ska få folk att tro att man har fler exempel än man kan."

" Jag ser att det har varit jordbävning i Ptsachyrevionsko!"
" Står det vad det hette före jordbävningen?"

Karlsson sitter avslappnad vid sitt arbetsbord. Chefen: "Har du ingen arbetslust i dag, Karlsson?"
Svar:" Jo, för sjutton men jag kan behärska mig."

" Och vad ska du bli när du blir stor, min gosse?"  "Först ska jag bli officer, för det vill pappa. Sen ska jag bli präst för det vill mamma. Sen ska jag bli lokförare för det vill jag själv,"

"Varför var du inte i skolan i går?" frågar läraren. "Jag hade tandvärk ", sa Kalle och lämnade ett intyg. "Men här har ju din mamma skrivit att du hade magvärk." "Har hon? Jag tyckte det stod tandvärk!"

Med detta avslutar jag dagens blogg. Chaufförens barn får väl i morgon ta del av det "roliga" för de sover nog nu och till er andra säger jag "GodNatt och Sov Gott!" Det är gott att skratta lite innan man somnar, Så gör gärna det! Tack Gud för att jag fick syn på boken! Du sviker aldrig! Amen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar