fredag 10 november 2017

Fredag 10 november 2017. Glada överraskningar.

Att till förmiddagskaffet få besök av ett par döttrar och att de sedan stannar och fixar med gardiner som ska strykas och alla gamla tomatplantor som måste bort från Loftgång och balkong.
Det är något att vara glad för. Några få gröna tomater fanns att i morgon koka marmelad på.o Tomat och citronmarmelad ska det bli. Tyvärr blev jag i år alldeles för sen med att så frön så skörden blev därefter. Nästa år ska det sås i början av mars som vanligt. Då hinner jag få både röda och gröna tomater.
Ännu mer roligheter denna dag. Att jag bor mitt emot SCB och från deras restaurangfönster kan se min balkong och mitt sovrumsfönster betyder att vi går över gatan och träder in i denna restaurang där trevlig personal tar emot  och jättegod mat serveras. I dag Fläskkarre' med Hasselbackspotatis och sallader av flera slag. De har också så gott bröd. I dag köpte jag en matlåda med likadan mat för att äa hemma en annan dag.  Vad har det tagit åt mej månntro???

Så var flickornas tid ute. Alltså deras parkeringstid, och för mej var det dags att åka till Lundhagskyrkan på musikcafe'.
Trots att Kerstin skulle jobba natt och behövde sova så skjutsade de mig till Hovsta.
Musikcafe' var annonserat till klockan fyra men fika serverades från klockan tre så där fanns en del kaffegäster vid borden när vi i god tid var framme.

 Jag satte mig i en avdelning där en tonårskille ivrigt upptagen med sin iPhone redan placerat sig . Möjligen tänkte han som jag att ta vara på tiden. Så vi satt där i varandras närhet. Han i de övre tonåren. Jag i år fyllda 90. Vi var båda helt upptagna med våra dyrgripar och tog ingen notis om varandra. Så det kan bli!!

Efter en stund kom en familj till mitt bord. Det var Lydia, Bernard, Aline, Alfred och Amelie.
Barnens farfar och farmor, sven och Maria infann sig också. De båda senare engagerade i sång och spel för nu drog musiken igång och det är deras uppgift att med sina gåvor ägna sig åt detta.
I köket stod "Pelle,den oumbärlige". Jag vet om honom att han bakar det underbara brödet som serveras till kaffet och att han alltid finns till hands. Till kaffet fanns stora härliga bullar, kladdkaka med grädde och så dessa underbara våfflor, som barnen älskar. Den första åt sin våffla med gräddee och sylt. Nästa med enbart sylt. Den tredje med strösocker.  Se där hur olika funtade vi är. Alla tre var vissa om vad de önskade och var nöjda. Ingen mamma och pappa tjatade på dem att ompröva sina val. Jag iakttog det hela och gjorde mina reflexioner om oss människor och våra olikheter.

Att vara med på musikcafe' i Lundhagskyrkan är så okomplicerat. Något jag i dag tänkte på från den stilla avdelning där vi intog vår förplägnad. I samma lokal en bit därifrån pågick sång och musik och där satt också de flesta kaffegästerna. Lite längre bort i den rymliga lokalen sprang små barn omkring och lekte utan att de störde. Intill oss fanns dörrarna till själva kyrkolokalen, där man samlas till gudstjänst och andra evenemang. I morgon lördag är det något som kallas bytardag då barnkläder kan inhandlas. Jag såg många som kom med kassar och ställde in i kyrkan. Det pågår mellan klockan 11 och 14. Fikaservering även då.
Ja det blev en mysig dag då jag också fick träffa en och annan bekant från gångna dagar.
Nu ringer sovklockan och jag kan ej trotsa den i kväll igen.
En härlig dag har jag haft och jag går verkligen helnöjd till nattens vila.
I morgon väntas regn men ännu mer roligt i alla fall!  Sov Gott mina vänner!
Lundhagskyrkan ligger i Hovsta. Syns tydligt från stora vägen och deras hemsida kan ses på
www.lundhagskyrkan.se  Där varvar man ner, en bit från stadens hank och stör, som det visst heter!
Gud är så god och jag är så tacksam för att jag ständigt får se hans hjälp när jag behöver den. Inte minst i dag!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar